Munten die op Euro-munten lijken: Turkse 1 en 0,5 Lira, Thaise 10 bath, en...
Ron Abbink
2006-01-24 21:42:17 UTC
<Oud nieuws, maar volgens http://groups.google.nl/advanced_search vreemd
genoeg nog niet in déze groepen aan de orde geweest.>

"Euromunten en nieuwe Turkse lira's lijken op elkaar. Wie met euromunten
betaalt en niet goed oplet, loopt de kans Turkse lira's gewisseld te
krijgen. In Turkije is nieuw muntgeld in omloop gekomen, waarvan een tweetal
munten sterk lijkt op de munten van 1 en 2 euro. De munt van 1 lira lijkt
veel op die van 2 euro, 50 kurus (halve lira) heeft bijna dezelfde
afmetingen en kleuren als 1 euro. Verwarring is dus goed mogelijk." *Met
afbeeldingen*. Uit
http://www.consumentenbond.nl/nieuws/nieuws/Archief/2005/1968284

"Aangezien Turkije geen lid is van de Europese Gemeenschap, kan de Europese
Commissie niets ondernemen. Er zijn wel diepgaande contacten geweest. Die
hebben geleid tot een technisch onderzoek in de labs van de "European
Technical and Scientific Centre", die zich in de lokalen van de Franse Munt
bevinden. Op grond van de technische studie heeft Turkije er zich toe
verbonden de dikte van deze munten te wijzigen en de legeringen van de twee
delen, kern en ring, te verwisselen. Dat is intussen gebeurd. De eerste
geproduceerde muntstukken, zonder die wijzigingen, zijn echter wel in omloop
gebracht." Uit http://www.jellebullaert.be/ni_goedkoop_geld.htm

"In 2002 gebeurde het omwisseltrucje met de Thaise 10 bath-munt die ook leek
op de 2 euro.
Met de Turkse liramunt is de winst minder groot en de automatenbranche was
deze keer wel op haar hoede. Slechts een enkele automaat slikte de Turkse
tegenhanger van de twee euromunt." Uit
http://turq.nl/index.php?page=viewnews&news_id=507&titel=Gelijkenis%20Turkse%20lira%20en%20euro%20verwarrend

En kennelijk ook andere munten:
"Ik was zojuist mijn kleingeld aan het tellen, zie ik in 1x een munt voorbij
komen die ik niet ken. Ik dacht, dat zal wel weer zo'n Arabische mnt zijn,
die dezelfde afmeting en kleur heeft als een 2 euro-munstuk."
Uit http://www.spanjeforum.nl/home/lees.php?id=91010

Wie heeft er URL's met artikelen over - en afbeeldingen van andere
Euro-verwarrende munten?

gr, Ron
Een gewaarschuwd mens telt voor twee.. (...euro?)
bausie.
2006-01-25 12:19:37 UTC
Post by Ron Abbink
[...]
Dat is al zeker een half jaar bekent.
[...]